perjantai 16. tammikuuta 2015

Mielipäivä miehen silmin!

Järjestimme viime lauantaina Onnenrummun mimmien kanssa Mielipäivän. Huikeat puitteet tapahtumalle tarjosi jälleen luottopaikkamme Kartanokylpylä Kaisankoti! Mielipäivä oli yksi minun pitkäaikaisista ammatillisista unelmistani ja oli aivan mieletöntä saada niin osaava, positiivinen, ammattitaitoinen ja iloinen porukka sitä toteuttamaan. Iloksenne voin kertoa, että jatkoa seuraa, tämä ei todellakaan jäänyt tähän :)!


Mielipäivä idea lähti liikkeelle viime kesänä, kun tapasimme Onnenrummun Annan ja Pauliinan kanssa ensimmäistä kertaa. Kävimme syömässä, missäs muuallakaan, kuin mainiossa kasvisravintola Silvopleessä. Se oli muuten minun ensimmäinen, mutta ei taatusti viimeinen kerta kyseisessä paikassa. Niin hyvää ruokaa siellä oli! Suosittelen lämpimästä! 

Namaste!
Silvopleessa me vasta tutustuimme toisiimme. Pauliinan kanssa olimme toki työskennelleet muutama vuosi sitten samassa työpaikassa. Tykkäsin jo silloin Pauliinasta ja tulimme hyvin juttuun. Näin ajattelinkin, että ei se Annakaan varmaan voi kovin pelottava tapaus olla :). Ennakkoluuloni olivat kerrankin oikeassa ja iloiset kasvot, sekä pörröiset hiukset paljastivat minulle heti, että suurempiin pelkotiloihin ei tosiaan ole aihetta :). 

Rauhallinen keskittymishetki ennen vieraiden saapumista!
Seuraavaaan tapaamiseen saimme Monnankin mukaan ja taas mun maailmankuvaa koeteltiin, kun Anna ja Pauliina ehdottivat lounaaksi sushia. Mä yritin tietysti hieman kimeällä ja nasaalilla rantaruotsalaisen aksentillani todeta, että härregud, det passar bra! Sushiahan olen syönyt satoja kertoja, vaeltaessani pitkin koillis-Aasian ylänköjä. Toisin sanoen en ollut ikinä uskaltanut maistaa sitä ja nyt pelotti niin perkeleesti! :). No tykkäsin mä siitäkin. Samalle rakas asiamme eli Mielipäivä alkoi saaman hauraita suuntaviivojaan. 

Sushia ja ääriviivoja!
Tämä oli lyhyt tarina Mielipäivän synnystä. Näiden tapaamisten lisäksi meillä oli muistaakseni 2-3 palaveria, lounasta tai harjoitusta, joissa ohjelmaa, sisältöä ja rooleja luotiin. Jos joku siellä ihmettelee, että onks se kirjoittanu kännissä tän, niin en ole, tai en ainakaan myönnä. Halusin vaan avata muutamalla sanalla historiaa tapahtuman taustalla. Elämä tarjoaa välillä ihmellisiä asioita. Paljon on vettä virrannut vantaassa siitä, kun Pauliina puhui mulle luomuruoasta ja myimme juoksukenkiä, siihen hetkeen, kun istuimme viime lauantaina lootusasennossa takkatulen äärellä puhumassa mielenvoimasta :). 

Ihana Anna äänessä ja mä makaan jossain taju kankaalla, en siis edelleenkään humalassa, vaan transsissa :)
Mielipäivä alkoi erittäin rennoissa tunnelmissa. Istuimme koko porukka takkatulen loimussa, vilttien päällä, kynttilöin valaistussa kauniissa ja rauhallisessa Kaisankodin miljöössä. Ensiksi me vetäjät kerrottiin, miksi me järjestimme Mielipäivän ja mitä nämä päivän aikana käsiteltävät asiat meille merkitsivät ja miksi me ylipäätänsä istuimme siellä. Sitten oli jokaisen osallistujan vuoro. Merkillepantavaa oli se, että moni kaipasi vinkkejä ja ajatuksia stressinhallintaan ja arjen kiireiseen rytmiin. 

Monnan kehon herättelyt käynnissä! Oli mukavaa seurata, kuinka ammattitaitoinen vaimo mulla on :)!
Minulle Mielipäivän aiheet olivat ja ovat yhä hieman vieraampia. Olen miettinyt paljon näitä asioita ja käytän paljon aikaa itseni ja muiden ihmisten käyttäytymisen ja tekojen ajattelemiseen, huomioimiseen ja analysoimiseen. Silti varsinkin tämä oman pään sisällä tapahtuva hetkessä eläminen ja jokaisesta hetkestä nauttiminen on välillä vaikeata. Olen ajoittain impulsiivinen, levoton, malttamaton, energinen ja ylivilkas luonne, joten tuntuu, että kun teen yhtä asiaa on ajatukseni karanneet jo seuraavaan tai sitä seuraavaan hommaan! Se ei ole hetkessä elämistä. Samalla on suuri riski, että kun sählää 4 asiaa samaan aikaan, niin mikään ei tule ikinä valmiiksi, vaan kaikki menevät vähän sinne päin. 

Tasapanoa vaativia liikkeitäkin kokeiltiin!
Mielipäivä jatkui rennoissa tunnelmissa. Sisältö oli suunniteltu niin, että aamupäivä vietettiin rentoutumisen, mindfullnesin ja tietoisen läsnäolon merkeissä. Kaisankodin mahtavan lounaan jälkeen kävimme hiljaisuuskävelyllä ja tutustuimme hieman mindfullness kävelyharjoituksiin. 

Hiljaisuuskävelyllä kauniissa metsässä!
Tämän jälkeen aloimme nostamaan energiatasoja keskittyen itsetuntoon ja tehtiin vähän kehonkuvaharjoituksia. Päivän kruunasi vielä Annan ja Pauliinan mahtava rakkausjooga :)! 


Iik, Insta matskuu!
Olipahan aikamoinen päivä. Me olimme itsekin mukana harjoituksissa aina silloin, kun se oli mahdollista. Pari kertaa mä sain itseni todella rauhalliseksi ja löysin minäkin jotain, mitä en ole pitkään aikaan tavoittanut. Huomasin myös sen, että kilpaurheilutausta vaikuttaa siihen, että olen tottunut saavuttamaan asioita. Ajattelen, että okei, nyt mä oon tosi rento tai tietoisesti läsnä, mutta kun se ei mene niin...Näissä asioissa ei voi itseään ja mieltään pakottaa. Sen pitää antaa tulla... :)

It`s magic!
Kotiin päästyämme meillä oli koko illan ajan todella seesteinen olo. Emme avanneet televisiota, kun ei kumpkaan halunnut sitä katsoa. Me vain olimme ja hymyilimme :). Aika mahtava fiilis! Tämä raukeus kantoi vielä sunnuntainkin yli. Nyt kun olemme olleet jo viikon töissä, niin tunne alkaa tasaantumaan ja moni asia on myös unohtunut. Niinhän siinä käy aina. Olemme silti tehneet muutamia muutoksia arkeemme. Päivä opetti myös meille todella paljon uusia asioita itsestämme. 

Tässä kirjoiteltiin voimalauseita. Mä en kirjoittanut, kun Pauliina ei antanut mulle paperia ja sit se vielä nauroi mun kuomille!
Odotankin jo mielenkiinnolla seuraavaa Mielipäivää. Olemme käyneet alustavia neuvotteluita ja tunnusteluita sen järjestämiseksi. Sen verran uskallan paljastaa, että keväällä on kaikilla taas mahdollisuus osallistua, oppia lisää itsestään ja mielen, - sekä stressinhallinnasta.

Tässä me päästiin punaiselle matolla rikkomaan rajojamme ja poseeraamaan kameralle! Ei huono!

Mukavaa ja stressitöntä perjantain jatkoa!


Tuukka


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti