maanantai 12. toukokuuta 2014

Kevät on juoksijan parasta aikaa!

Kevät on mahtavaa aikaa nauttia juoksusta ja liikunnasta ylipäätänsä. Moni vaihtaa kuntosalin loisteputket piristävään auringonpaisteeseen ja tunkkaisen sisäilman raikkaaseen katu, - ja siitepölyn täyttämään ulkoilmaan. Linnut laulaa ja zyrteciä kuluu. Varmoja kevään merkkejä on siis jo ilmassa.

Ai sä tulit jo?
Mä tykkään keväästä ja lisäntyneestä valosta. Aamulla on kiva nousta sängystä ylös, kun ulkona on valoisaa ja mieli, sekä keho on heti energiaa pullollaan. Nyt ei haittaa niin paljoa edes tuo häiriköivä labradori, jonka lempiharrastuksiiin kuuluu herättää mut 04.30-05.30 välissä :).

Kevät tarkoittaa meille juoksuharrastajille myös kilpailukauden lähestymistä. Nyt lyödään viimeisiä osallistumisia lukkoon ja aletaan suunnittelemaan harjoitusohjelmia tulevien kilpailujen mukaan. Minulla on keväälle ja alkukesään varmistunut 2 kilpailua, jotka ovat Bodom Trail ½ maraton ja Helsinki half maraton. Ne ovat 10 päivän välein, joka tarkoittaa sitä, että Bodomin poluilla mennään puolivaloilla ja sitten HHM:ssä isketään lisää tehoja :).

Testilenkille lähdössä! Aivan sävy-sävyn kaikki kledjut!


Omat harjoitukseni ovat määrittyneet pitkälti edelleen vaivaavan pakaran ja asiakkaiden mukaan. pakara on tarvinnut välillä lepoa ja asiakkaiden kanssa juoksemani kilometrit minun pitää myös ottaa huomioon omia harjoituksia suunnitellessani. Monesti ne toimivat minulla palauttavina treeneinä niin, että käyn aamulla juoksemassa vaikka kiihtyvän 8-10km ja illalla asiakkaan kanssa leppoisamman treenin. Näin ne tukevat myös omaa harjoitteluani, vaikka en asiakkkaiden harjoituksia toki omien treenien mukaan suunnittele, vaan päinvastoin :).

Motivuksella pumppailemassa :)


Tällä hetkellä olen juossut viikossa n. 50-70km. Sitä koitan pitää jatkossakin yllä ja siinä on vielä varaa kiristää vähän. Suurimmat viikko-kilometrini tulevat tänä keväänä olemaan varmaan jossain 80-90km ja vähimmillään sitten jossain 30km:n hujakoilla, jos on palauttava ja muuten kiireinen viikko.

Vappuna näkee monenlaisia valkolakkeja!


Pitkiä lenkkejä en ole vielä juossut juuri ollenkaan. Kauden päätavoitteeseen Berliiniin on vielä niin paljon aikaa, että mikään kiire niiden kanssa ei ole onneksi ollut. pisimmät pätkät ovat olleet n.17-20km. Berliinissä syyskuussa on siis minun päätavoitteeni ja se on 3.45 alittaminen. Olen päättänyt suhtautua siihen nyt vakavammin, kuin aikaisempiin tavoitteisiini juoksun parissa. Nyt jätän punttien nostelunkin todella vähälle ja panostan kaiken juoksuun ja tuon tavoitteen saavuttamiseen. Tarkoitus olisi tiputtaa vähän lihasmassaakin ennen syyskuuta, joka toivottavasti heijastuisi myös juoksuun positiivisesti. Uskon, että jo parin-kolmen kilon painonpudotuksella on selkeäst hyötyä juoksuun.

Kehonhuoltoa!
Juoksin pari viikkoa sitten pienen testijuoksun maartonia varten. Tavoite keskivauhtini maratonilla on n. 5min 10s - 5min-15s. Juoksin tässä testissä 10km aavistuksen maratonvauhtia kovempaa. 

Tässä yhteenveto:
Matka: 10 km
keskivauhtini oli 5m.02s
Keskisyke: 142 (72% maksimista)

Juoksu sujui hyvin ja mitään ongelmia ei missään vaiheessa ollut. Tästä jäi hyvä fiilis jatkaa harjoittelua kohti syksyä.

Serkkuni oli tehnyt mahtavan taulun, johon hän oli piirtänyt isäni ja äitini kuvan, kun he olivat 19. Tämä oli isäni äitienpäivälahja äidilleni! Sitten vertailtiin, että kumman näköinen olen enemmän :)!


Nuuksion polkujuoksukilpailussa minulla ei ole mitään tavoitteita. Sen sijaan Helsingin ½-maratonilla ajattelin juosta tuota tulevaa maratonvauhtia ja katsoa miltä se alkaa siellä vaikuttamaan 21km:n aikana. Se on tärkeä testi alkukesän kunnosta ja kertoo minulle paljon siitä minkälaisessa kunnossa olen ja miten minun tulee jatkossa harjoitella.

Nyt olen juossut 1-2 todella rauhallista palautttelevaa lenkkiä (5-10km) , 1-3 peruslenkkiä (8-12km)
ja 1-2 kovempaa harjoitusta joko tasavauhtisina, kiihtyvinä tai vauhtia muutellen. Joka toinen viikko on sitten tullut noita vähän pidempiä 15-20km tepsutuksia rauhallisella vauhdilla. Tämä ei ole se aivan optimi tapa harjoitella minulle, mutta niin kuin jo tuolla aikaisemmin kerroin muutamat asiat vaikuttavat harjoitteluuni. Sitä pidän toki vain positiivisena asiana :). Tykkään todella paljon treenata omien asiakkaideni kanssa ja uusien asioiden oppiminen on aina molemminpuolista eli myös minä saan oppia heiltä valtavan paljon uusia juttuja ja he haastavat aina minua välillä vähän yllättävilläkin kysymyksillä :).

Tällaiset hauskat pallot oivat yhden asiakkaamme kahvitilassa! :)

Mukavia lenkkejä ja muistakaahan keskittyä myös lihashuoltoon. Keväisin on allergian ja kausi-influenssien lisäksi liikkeellä myös penikkatautia :).

Tuukka


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti