keskiviikko 28. elokuuta 2013

Juoksuviikko

Nyt vietetään mun osalta juoksuviikkoa. Näin ollen palaan myös kirjoituksissani juurilleni eli juoksuun. Seuraavaan tavoitteeseeni Vaarojen maratoniin on enää 6 viikkoa aikaa, joten nyt on viimeinen hetki ottaa juoksu taas harjoituksien keskiöön ja jättää muu räpeltäminen vähemmälle.

Pallonheittelyä Crossfit salilla sunnuntaina!
Isäni kysyi multa eilen, että olenko aloittanut jo valmistautumisen Vaaroille. Sanoin, että olen lisännyt polkujuoksua, mäkijuoksua ja sitä hemmetin juoksua muutenkin ohjelmaani, mutta en seuraa kuitenkaan mitään tarkkaa harjoitussuunnitelmaa, mikä huipuntuisi sinne Kolille. Minulle sopii tälainen rennompi suhtautuminen omaan liikkumiseeni.


Kuvaukset käynnissä ja naiset rehkii!
ja Tuukka vetää leukoja!



















Viikko-ohjelmani runkona minulla on kuitenkin muutama säännöllinen harjoitus. Niihin kuuluu pitkä lenkki n. 20-25km, 1 kovempi harjoitus, jonka olen tehnyt monesti kiihtyvänä niin, että pari viimeistä kilometriä tulen melkein niin kovaa kuin pääsen. Kolmas tukipilarini aina lokakuun alkuun asti tulee olemaan vaimoni vetämä duo-treeni. Aluksi X-bike pyöräilytunti ja päälle teho tunti, mikä on crossfit-harjoitus. Tämä kokonaisuus kestää n. 90min ja on todella rankka kokonaisuus.

Teho tunti alkamassa!

Olin viime viikolla ensimmäistä kertaa ryhmäliikuntatunneilla. Ne olivat juuri nämä kyseiset X-Bike + Teho. Se oli aivan mahtavaa menoa. Olin alusta asti ihan fiiliksissä ja täytyy sanoa, että vaikka sitä on itse juossut maratoneja ja tehnyt muutenkin noita pidempiä urheilusuorituksia niin tämä oli jotain aivan muuta. Mietin jo jossain kohtaa, että olisinpa taas siellä kesäisessä Tukholmassa, paskat housussa juoksemassa 30km:n kohdalla, koska se oli lastenleikkiä tähän verrattuna. Tunnilla oli sykkeet koko ajan korkealla ja ryhmäliikunnan voimaa ei voi vähätellä. En tuntenut sieltä muita kuin Saaran (Monnan kaveri) , mutta silti mä taistelin skidisti enemmän, kun siellä oli muitakin ihmisiä mukana. Ehkä juuri sen takia, että ei ollutkaan ne tutut treenikaverit vieressä.

Olin jo X-Biken jälkeen aivan finaalissa!

No niin back to running. Mun "juoksuviikkoni" alkoi tavallaan jo sunnuntaina, kun juoksin illalla meidän kuvauksien jälkeen 10km fiilistelylenkin. Jalassa mulla oli Puman Faas 200-sarjan erittäin kevyt kisakenkä. Se toimi yllättävän hyvin tuollaisessa vaatimattomammassakin vauhdissa.

Puma Faas 200!
 
Maanantaina juoksin aamulla ennen töihin lähtöä aavistuksen reippaamman 10km hieman kiihtyvällä vauhdilla. Kaksi viimeistä kilometriä tulin sitten jo todella reipasta vauhtia 4.27 ja 4.22. oli km-ajat niissä. Se on minulle jo kova vauhti  lenkillä. Meillä on koiranpennun myötä muuttunut päivärytmi niin, että menemme nukkumaan jo viimeistään 22.00. Koira herättää tarpeilleen 5.30-6.00, jonka jälkeen lähdenkin monesti treenaamaan. Tuo aamun hetki on kyllä kultainen treenien kannalta. Hyvin nukutun yön jäljiltä kropassa on virtaa ja juoksu kulkee :).

Asics Ds-Trainerit! Rakkaat, uskolliset työjuhtani!

Tiistaina mun aikataulut pakottivat vähän soveltamaan. Koira oli hoidossa vanhemmillani Vapaalassa Vantaalla. Keksinkin, että voin tehdä päivän juoksuharjoituksen hakemalla koiran sieltä. Ei muuta kuin juoksureppu ja muut kamppeet aamulla mukaan töihin. Näin voisin juosta Kampista suoraan Vapaalaan ja siinä samalla saisin tehtyä hyvän aavistuksen pidemmän lenkin hakiessa koiran samalla. Matkaksi tuli lopulta 13,5km. Juoksu ei oikein kulkenut. Mun mielestä tää päivän seisoskelu/istuskelu kyllä syö viimeisetkin tehot jaloista ja suoraan töistä lähtiessä tehdyt juoksulenkit ovat mulla järjestään huonoja. Pohkeet ja pää jumissa joutuu väkisin junttaamaan. No sitähän tämä on välillä :). Onneksi oli kiva aurinkoinen sää, missä juosta.

Matkalla kampista Vapaalaan!

Tämä keskiviikko noudatteli taas tuttua kaavaa. Koira herätti 5.50. Otin banaanin ja leivänpalasen suuhuni ja uutta tehojuomaani (tästä lisää myöhemmin) mukiini. Pikainen aamiainen seisaaltaan. Sitten koira kainaloon, tehojuoma mukaan ja ulos 25min aamulenkille. Koira tykkää juoksennella aamuisin ilman hihnaa. Se tarkoittaa myös mulle vapautta nautiskella tehojuomastani rauhassa, kun se ei oo koko ajan siinä jaloissa pyörimässä, puremassa ja irvistelemässä :). No niin tehojuomahan on seraavanlainen: 2dl maitoa, jonka sekaan ½ mitallista Scitecin Super 7-proteiinijauhetta (maitosuklaa), ½ mitallista Scitecin 100% whey proteiinia (vanilja-valkosuklaa) ja 3dl kahvia. Voi tsiisus, mikä buuusteri! Tää toimii mulla kiireisenä aamuna ja kolahtaa kuin metrinen halko.

Tämän aamuinen aamuruuhka! Onneksi en ollut tuolla kököttämässä!

Aamukävelyn jälkeen pakkasin Camelbakin reppuun vaihtovaatteita ja suuntasin tielle. Sää oli kuin morsian ja juoksu kulki eilisen takkuilun jälkeen kuin unelma. Välillä juokseminen on vaan tosi jees! Vai mitä? Jokainen tietää sen fiiliksen, kun kaikki on kohdallaan :). Nätti sää ja runsas joukko työmatkapyöräilijöitä saatteli mua kohti keskustaa. Olin lähtenyt kotoa niin hyvissä ajoin, että mulle jäi vielä hyvin aikaa kierrellä vähän Kalliossa ja pidentää aamulenkkiä. Kun saavuin työpaikalle Polar näytti matkaksi 9km, mihin olin nyt oikein tyytyväinen. Alunperin tämän päivän piti olla lepopäivä, mutta nyt tämä homma kääntyikin näin. Olen tyytyväinen tähän, että lepopäivä vaihtui rennompaan lenkkiin.

Taustalla vivahteikas Hakaniemi ympyrätaloineen!

Tällä viikolla olen nyt juossut 32,5km. Vielä olisi ainakin 4 treeniä edessä. Jos kaikki menee niin kuin Strömssössä niin ne ovat: fudismatsi, kuntosali (koko kropan treeni), kovempi juoksutreeni ( 1km:n vedot tms, mikä nyt sattuu sinä päivänä mukavalta tuntumaan) ja pidempi juoksulenkki (toivottavasti yli 20km). Tämän lisäksi viikkoon kuuluu pyöräilyä n. 90km.

Gere ja Monna iltakävelyllä!

Nyt on tullut aika jatkaa taas hommia!
 
Oikein hyvää keskiviikkoa kaikille lukijoille!
 
Hyviä treenejä ja palataan taas asiaan urheilullisissa merkeissä!
 
Ai niin, jos kaipaat elämääsi lisää huonoja juttuja niin seuraa mua Twitterissä! Päivän aikana tulee twittailtua useammistakin asioista mihin törmään!
 
Tuukka

2 kommenttia:

  1. Tsemppiä kohti Vaaroja! Siellä näemme :) Mulla sama asenne, rennon letkeesti nautiskelemaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Miia! Siellä nähdään! Se on hyvä asenne..Aina ei tarvitse ottaa niin tosissaan vaan nautiskella liikunnan ja juoksun riemusta ja hyvästä fiiliksestä!

      Poista